21 Ocak 2011 Cuma

Muhteşem Yüzyıl dizisi ve yönetim bilimi
















Ne kadar tartışılırsa tartışılsın, ben beğeniyorum Muhteşem Yüzyıl'ı. Zihnimde canlandırdığım Kanuni imgesini iyi oynuyor Halit Ergenç.

Üçüncü bölümde geçen bir divan sahnesini de, yönetim bilmini ilgilendirdiği için içeriği açısından çok beğendim.

Sahnede hakim karakterler olarak Kanuni Sultan Süleyman, Veziriazam Piri Paşa, Hasodabaşı Pargalı İbrahim ve Ahmet Paşa vardır. Aralarında aşağıdaki konuşma geçer.

Kanuni Sultan Süleyman: Hedefimiz bundan böyle Rodos'tur.

Hasodabaşı Pargalı İbrahim: Hünkarım, Rodos'a hazırlık yaparken bir taraftan Macaristan seferini planlayalım. Bu Layoş'un ne yapacağı hiç belli olmaz. Karadan yapılacak sefere destek olarak Tuna nehrinden...

Ahmet Paşa (Hasodabaşı Pargalı İbrahim'in sözünü keserek): Sen hiç Tuna Nehri'ni gördün mü Hasodabaşı? Bizim kadırgalarımız oaradan nasıl geçer hesap kitap yaptın mı? Rüya görme!

Hasodabaşı Pargalı İbrahim: Paşam, biz de Tuna Nehri'nden geçecek ince donanma yaparız. Fatih Sultan Mehmet nasıl yaptıysa biz de öyle yaparız.

Ahmet Paşa (alay edercesine): İnce donanma ha! İnce ruhlu İbrahim'den ince donanma!

Bu konuşmaları vakur bir eda ile izleyen Kanuni Sultan Süleyman girere devreye ve "dar, uzun, hızlı giden ince donanma ha" der.

Bu sırada divandaki herkes Kanuni'nin Ahmet Paşa'dan yana tavır takınacağını zanneder. Ahmet Paşa keyiflenmiştir. Hasodabaşı Pargalı İbrahim bozulur. Ancak birkaç saniye sonra Kanuni kükrer: "Piri Paşam, tersanede dar uzun hızlı giden ince donanma fikrini çalışsınlar bakalım."

Sonra Ahmet Paşa'ya döner: "Önce hayal kuracaksın Ahmet Paşa. Rüyasını göreceksin. Önce kendin inanacaksın ki, yapmaya inancın olsun. Bak, ben ne toplar hayal ediyorum... Büyük, güçlü, menzili uzun..." der.

Sonunda Hasodabaşı Pargalı İbrahim'e dönerek, "Sen de hayallarına devam et Pargalı... Vazgeçme!" der.

Yönetim kurulları Ahmet Paşa'larla dolu şirketler ne yazık ki çoğunlukta. Pargalıların sayısına gelince onlar da pek az. Pargalılara değer veren CEO'lar da pek çok değil. Neyse ki, Kanuni Sultan Süleyman gibi dahi bir yönetici varmış ki Osmanlı'nın başında; fark etmiş Pargalı'yı. Unutmayalım ki, Tony Buzan dünyanın gelmiş geçmiş en zeki insanları arasında 56. sırada göstermişti Kanuni'yi.

Sonunda Hasodabaşı Pargalı İbrahim, zekası ve parlak fikirleri sayesinde Kanuni'nin gözüne girmiş ve "Makbul İbrahim Paşa" olmuştu. Ama aynı "Makbul İbrahim Paşa", Kanuni'nin gözdesi Hürrem Sultan ile çatışınca "Maktul İbrahim Paşa" oluverdi ve idam edildi.

Dizinin bu bölümünde Kanuni'ye, İbrahim Paşa'ya ve Hürrem Sultan'a bakınca, aklıma işletme okulunda hocam Dr. Rüştü Bozkurt'un elti kavgalaryla batan Anadolu şirketlerine yönelik verdiği örnekler geldi.

Kanuni'yi izledikçe yönetim bilmi adına çok şey çıkaracaksınız. O, boş vere Muhteşem Süleyman diye geçmedi tarihe...

Hiç yorum yok: