9 Aralık 2010 Perşembe

Hayatın kendisi GAP Analizi'ne gebedir.























GAP Analizi, pazar araştırmalarında sıklıkta kullanılan bir modeldir. Bu analiz türü beklentilerin karşılanma derecesini ortaya koyar. Aslında markanın hedef kitle ve sosyal paydaşlarının beklentileri karşısında konumlamasıdır bir anlamda.

GAP Analizi'nde 4 bölge vardır. Ben bunları anlamlarına göre renklendirerek okurum.

Benim "Yeşil Bölge" dediğim yer en önemlisidir. Burada yüksek önemde olan bir alanda yüksek memnuniyet sağlanmıştır.

"Kırmızı Bölge" olarak adlandırdığım alansa en kritik alandır; çünkü yüksek önemde olan bir alanda düşük memnuniyet vardır. Bu alanda performans derhal iyileştirilmelidir. Başarısızlıkların en temel sebebi bu alandan gelir.

"Sarı Bölge" olarak adlandırdığım bölgede de dikkatli olmak gerekir; çünkü Peter Drucker'ın dediği gibi yapılmaması gereken bir işi başarıyla yapmanın bir anlamı yoktur. Bu bölgede beklentiler gereğinden fazla karşılanmıştır ve bu da kaynak israfı demektir.

"Mor Bölge" olarak adlandırdığım yerde ise ikincil ve üçüncül derecede önemli olan işler vardır ve memnuniyet yetersizdir. Hedef kitle bu noktaya ilk etapta çok bakmaz ama önem derecesi artıyor mu, aynı mı kalıyor daima gözlemlemek gerekir.

Fransızların işletme dünyasına kattıkları bir yöntem olan Triyaj Yöntemi de GAP Analizi ile aynı mantığa dayanır. Fransız Ordusu II. Dünya Savaşı'nda yaralı askerleri 3 gruba ayırmıştı: Yaşama şansı en yüksek olanlar, yaşama şansı düşük olanlar ve hiç olmayanlar. Ordunun Sıhhiye bölümü tüm iş gücünü bu triyaja göre kullanıyordu.

GAP Analizi'ne dönersek, burada hedef kitle sadece müşteriler değildir. Çalışanlar için patronlar, patronlar için hissedarlar, sevgililer, aile vs, bu liste böyle uzar gider.

Çünkü hayatın kendisi GAP Analizi'ne gebedir.

Sevgililer Günü'nün önem derecesi kadınlar için yüksektir. Yani Sevgililer Günü'nde ya yeşil bölgedesinizdir, ya da kırmızı. O gün almadığınız bir hediye, başka bir gün alınmışsa, bu da sarı bölgeye girer ki, kaynak israfından başka bir şey değildir:)

Patron için önemli olan satıştır. Satışlar düşükken (Kırmızı Bölge), yılbaşı kartının çok beğenilmesi ile övünmek pazarlama komedyasıdır ve sarı bölgeye girer.

Müşteri için önemli olan aldığı ürünün zamanında eksiksiz çalışması ise, siz istediğiniz kadar nazik davranın, hatta uygun fiyata satın hiçbir şey fark etmez. Tatile yanında götürmek istediği taşınabilir DVD player çalışmamışsa kırmızı bölgedesinizdir. hem de kıpkırmızı:(

Hem iş hem de sosyal hayatta "Yeşil Bölge"ye dikkat etmek gerekir. "Yeşil Bölge"deki başarı olmadan toplam bir başarıdan bahsetmek mümkün değildir.

Tüm bunlar önceliklendirme ile ilgilidir. Önceliklendirmeyi bilmeyen başarılı olamaz.



4 yorum:

Adsız dedi ki...

Ilginc bir yazi olmus. Oldukca basarili buldum.

Tesekkurler.

Onur YEMISEN

Hakan Senbir dedi ki...

Çok teşekkür ederim yorumunuz için. Sevgiler.
Hakan Senbir

Hakan Senbir dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Hakan Senbir dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.