17 Eylül 2010 Cuma

Bu dünyaya akü olarak gelmek de var.

Kategoriler de insanlar gibidir. Bazıları şanslı, bazıları şanssız doğar. Kimisi insan arzu ve isteklerinin en yüksekte gezindiği yerlerde yaşar, kimileri ise insanın neredeyse ömrü boyunca fark etmediği depodaki bir sandık gibidir.

Mesela kozmetik kategorisi en şanslı doğan kategorilerden biridir. "Yalı Kızı" gibidir. Çakmasının bile havasından geçilmez. Tüm araştırmalarda bu kategori tüketicinin zihnindeki en müstesna yerlerden birini teşkil eder. Haritanın sağ üst köşesinde yer alır. Bu kadranda olmak demek, tüketicinin size zihninde daha fazla zaman ayırması demektir; satın alırken daha az fiyat hassas olması demektir; hatta zaman zaman satın almak için sıraya girmesi demektir. iPad gibi... Ya da kendi kızım gibi, küçükken "İdidas" diye sayıkladığınız bir markayı babanız size aldığında ilk akşam onunla yatmanız demektir. Dolayısıyla bütün pazarlamacılar bilir ki, parfüm, notebook, hazır giyim ya da otomobil olmak iyi bir şeydir. Bu kategorilerdeki markalara hizmet verirken içgörü yakalamak için reklamcıların göbeği çatlamaz. Çünkü bu kategoriler insan aklının en karmaşık alanlarından biri olan timos'u (thymos) hareketlendirdiği için özeldirler. İnsan oğlunun ve insan kızının tanınma ve ilerleme gibi son derece ego merkezli özelliklerini tetikler bu kategoriler. Yani bireyin diğerlerinden üstün görülme ihtiyacı olan megalotimiyayı (megalothymia) ilgilendiren kategorilerdir bunlar. Hal böyle olunca da, insanın ilgi duyduğu sularda doğmak, iyi kullanıldığı takdirde oldukça büyük bir avantaj sağlıyor.

Öte yandan otomobil olmak iyidir de, onun olmazsa olmaz parçalarından biri olan akü olmak hayata 3-0 yenik başlamak gibidir. Mesela hiçbir tüketici aküsüyle gurur duymaz:))) Hatta bazıları bir aküsü olduğunun bile farkında değildir. Eski Türk filmlerinden hatırladığımız, güzel, iyi kalpli ve çalışkan bahçevan:) kızı gibi kimsenin fark etmediği bir yerlerde durur akü. Bir aküsü olduğunun farkında olan kitlenin büyük kısmı da aküsünün markasını bilmez. Özetle sol alt kadrandadır akü. Buraya "Kategori Cehennemi" bile denebilir, çünkü aküsünü sadece bittiğinde hatırlar tüketici. Pek hayırlı bir hatırlama da değildir bu. Sorunlu bir hatırlamadır. Onu tıkır tıkır çalışırken hatırlamazsınız da, bittiğinde hatırlarsınız. Yaptığı kurtarışlar değil, yediği gol konuşulan kaleci gibidir. Bu kategori için strateji ve fikir üretmiş biri olarak söylüyorum; şöyle çarpıcı bir içgörü bulmak için gerçekten çok çırpınırsınız.

Bu nedenle, parfüm, notebook, hazır giyim ya da otomobil pazarlarken pek şikayet etmemek gerekir. Çünkü gerçekten bu dünyaya akü olarak gelmek de var.






Hiç yorum yok: